تیم تحقیقات مایکروسافت طرح اولیه دسته ایکس باکس برای موبایل و تبلت ثبت کرد

مایکروسافت برای ارائه تجربه کاربری مناسب به کاربران دستگاه‌های موبایل و تبلت سرویس استریمینگ xCloud، کنترلری اختصاصی طراحی می‌کند.

تیم تحقیقات مایکروسافت طرح اولیه دسته ایکس باکس برای موبایل و تبلت ثبت کرد

مایکروسافت در راستای تحقق چشم‌اندازش برای خلق آینده‌ای که در آن کاربران بتوانند روی هر دستگاهی از اجرای بازی‌های ویدئویی باکیفیت کنسول‌ها لذت ببرند، بی‌شک مستلزم‌ جا‌به‌جایی برخی از مرز‌های محدود‌کننده کنونی است.

با‌این‌حال، تکیه‌کردن به رابط‌های لمسی تنها راه‌حل ممکن نیست و ردموندی‌ها باید راهکاری خلق کنند تا بازی‌ها به‌همان‌ اندازه که روی کنسول‌ها لذت‌بخش هستند، روی گوشی‌ها و تبلت‌ها نیز لذت‌بخش باشند.

حال برطبق اسناد تیم تحقیقات مایکروسافت، به‌نظر می‌رسد که مایکروسافت درصدد فراهم‌کردن راهی برای اتصال نوع جدیدی از کنترلر‌های فیزیکی به دستگاه‌هایی با صفحات لمسی است.

باتوجه‌به فراگیری گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، موبایل گیمینگ جدی‌تر از گذشته شده است. جای تعجب نیست که بازی‌های محبوب برای این پلتفرم‌ها روی تعامل مبتنی‌بر لمس تمرکز دارند؛ با‌این‌حال، بسیاری از بازی‌ها سازگاری کمتری با دستگاه‌های موبایلی ارائه می‌کنند. صرف‌نظر از سیستم‌هایی نظیر AdaptControl که روی کنترل‌های مجازی روی نمایشگر نصب می‌شود، شبیه‌ساز‌های لمسی که دکمه‌های سنتی کنترلر‌ها نظیر دی‌پد، جوی‌استیک و دکمه‌ها را به‌همراه می‌آورند، اغلب تجربه‌ی رضایت‌بخشی را ارائه نمی‌کنند.

دستگاه‌های گیمینگ قابل‌حمل نظیر پلی‌استیشن‌ پرتابل و نینتندو DS و سوئیچ، پلتفرم‌هایی هستند که این محدودیت‌ها را با کنترل‌های فیزیکی از میان برداشته‌اند. مؤفقیت کنسول نینتندو سوئیچ، خود گواهی بر ارزش بالای کنترل‌های فیزیکی در پلتفرم‌های گیمینگِ موبایلی است. بعضاً محصولات ارزان‌قیمتی وجود دارند که کنترلر فیزیکی دستی را به گوشی‌‌های هوشمند متصل می‌سازند؛ محصولاتی مانند ION iCade، Game Case، Game Vice و تولیدات شرکت Moga؛ با‌این‌حال، حالت ثابت این محصولات به‌معنای نبود انعطاف‌پذیری و بزرگ‌بودنشان است.

مایکروسافت طرح اولیه‌ای را از جنس فوم ساخته و سپس آن‌ را به‌صورت سه‌بعدی پرینت کرده است. اهالی ردموند از سال ۲۰۱۴ روی چنین پروژه‌ای کار می‌کردند؛ اما تیم تحقیقات مایکروسافت تصمیم گرفته تا با توجه‌ به انتشار قریب‌الوقوع سرویس xCloud، بازنگری و مهندسی مجددی روی طرح پیشین‌شان انجام دهند.

در‌حالی‌که احتمالاً محصول نهایی فاصله‌ی بسیاری با این طرح اولیه داشته باشد؛ اما جدیت مایکروسافت برای ارائه‌ی تجربه‌ی غنی از اجرای بازی‌های ویدئو‌یی روی دستگاه‌های ریزنقشِ لمسی نظیر گوشی‌های هوشمند، قطعاً از عزم راسخ این شرکت برای تبدیل‌کردن پروژه xCloud به یکی از جریان‌های اصلی دنیای بازی خبر می‌دهد. راهکار‌های مبتنی‌بر لمس همواره تجربه‌ای نیمه‌کاره را ارائه داده‌اند. حال باید منتظر ماند و دید مایکروسافت می‌تواند تغییری را در این زمینه ایجاد کند یا خیر.

 

منبع : زومیت